Pengaruh Kualiti Perkhidmatan Awam terhadap Kepuasan Warga Negara Indonesia di KBRI Kuala Lumpur pada Masa Pendemi Covid-19 di Malaysia

Authors

  • Muhamad Zainul Arifin International Islamic University College Selangor (KUIS)

DOI:

https://doi.org/10.47134/villages.v2i2.23

Keywords:

Perkhidmatan Awam, Kepuasan Masyarakat, Warga Negara

Abstract

Kepuasan perkhidmatan awam adalah tahap perasaan seseorang setelah membandingkan (prestasi atau hasil) yang dirasakan dengan harapanya. Tujuan kajian ini secara umum adalah untuk mengetahui tahap kepuasan warga Indonesia yang tinggal di Malaysia. Kajian ini menggunakan kaedah analisis deskriptif dengan teknik pengumpulan data dalam bentuk soal selidik. Pengiraan soal selidik menggunakan skala Likert dengan Microsoft Excel 2016 yang diedarkan melalui media sosial menggunakan google form, untuk mengetahui hasil tahap kepuasan warga Indonesia di Malaysia berkenaan dengan pelayanan dan perlindungan, rasa keadilan, keinginan dan harapan untuk prestasi Kedutaan Indonesia di Kuala Lumpur semasa wabak covid-19. Terdapat faktor peyokong seperti adanya kemajuan teknologi. Sementara faktor penghambatnya adanya pandemi covid-19, kurangnya komunikasi, akses jarak dan wilayah yang cukup jahu. Sehingga dihasil pengiraan menggunakan skala Likert, persentase kepuasan adalah 43% tidak puas dengan layanan dan perlindungan KBRI Kuala Lumpur, 27% merasa puas, 22% merasa netral / tidak tahu, 6% merasa sangat tidak puas, dan 2% sangat puas.

Author Biography

Muhamad Zainul Arifin, International Islamic University College Selangor (KUIS)

Pelayanan Publik

References

Arif, W. (2014). Pengaruh Kualitas Pelayanan Transportasi Umum bus Trans Jogja Terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Ilmu Manajemen, Vol. 11, No. 2.

Fahmi , K., Widi , W., & Lia, M. (2020). Peningkatan Kepuasan Mahasiswa Melalui Kualitas Pelayanan Akademik (Studi Kasus Pada Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Islam As-Syafi’iyah Jakarta). Jurnal Ilmiah Akuntansi dan Manajemen (JIAM), Vol 16, No 1.

Hardani , Nur , H. A., Helmina, A., Roushandy, A. F., Jumari , U., Evi , F. U., . . . Ria , R. I. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Yokyakarta: Pustaka Ilmu.

Hardiyansyah. (2018). Kualitas Pelayanan Publik: Konsep, dimensi, Indikator dan Implementasinya. Yokyakarta: Gava Media.

Moenir. (2015). Manajemen Pelayanan Umum di Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara.

Nor Eeza , Z. A., Jamil, A., & Tajul, A. M. (2019). Kualiti Perkhidmatan Fasiliti Sukan di Universiti Awam Malaysia. Jurnal Pendidikan Malaysia, 55-66.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.

Taufiqurokhman. (2014). Kebijakan Publik, Pendelegasian Tanggungjawab Negara Kepada Presiden Selaku Penyelenggara Pemerintahan. Jakarta: UMB Pers.

Zaenal , M. (2015). Manajeman Pelayanan Publik. Bandung: CV Pustaka Setia.

Downloads

Published

2021-08-21

How to Cite

Arifin, M. Z. (2021). Pengaruh Kualiti Perkhidmatan Awam terhadap Kepuasan Warga Negara Indonesia di KBRI Kuala Lumpur pada Masa Pendemi Covid-19 di Malaysia. Jurnal Administrasi Pemerintahan Desa, 2(2), 97–108. https://doi.org/10.47134/villages.v2i2.23

Most read articles by the same author(s)