Upaya Koordinasi Satu Data Indonesia (SDI) di Kota Padang
DOI:
https://doi.org/10.47134/villages.v6i1.173Keywords:
upaya, koordinasi, Satu Data IndonesiaAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana upaya koordinasi Satu Data Indonesia (SDI) di Kota Padang dan faktor apa saja yang menyebabkan lemahnya koordinasi dalam pelaksanaan Satu Data Indonesia (SDI) di Kota Padang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Pengumpulan data diperoleh melalui wawancara dan studi dokumen. Hasil penelitian menunjukkan bahwa upaya koordinasi SDI di Kota Padang menghadapi beberapa tantangan mendasar, antara lain kurangnya sumber daya manusia yang kompeten, rendahnya komitmen pegawai terhadap pentingnya data, dan keterbatasan anggaran. Tantangan-tantangan tersebut memerlukan solusi yang terintegrasi, yaitu penambahan sumber daya manusia, regulasi yang kuat, dan alokasi anggaran yang memadai, untuk mencapai tata kelola data yang akurat dan terintegrasi. Integrasi ketiga unsur tersebut diharapkan dapat meningkatkan koordinasi dan efektivitas pelaksanaan SDI di Kota Padang.
References
Aman, A. G., & Satlita, L. (2018). Koordinasi Pelaksanaan Peraturan Daerah Kabupaten Sleman Nomor 18 Tahun 2012 Tentang Pusat Perbelanjaan Dan Toko Modern. Journal of Public Policy and Administration Research, 3(2), 162–175.
Amelia, R., & Rahayu, A. S. Y. (2023). Analysis Of Satu Data Indonesia Policy Implementation: The Role Of BPS-Statistic Indonesia As A Statistical Data Coach. Jurnal Darma Agung, 31(1), 708. https://doi.org/10.46930/ojsuda.v31i1.3115
Anisa, Z. L., Sunu, R., & Zarkasyi, A. (2023). Proses Kolaborasi Kebijakan Satu Data Salatiga Dalam Menyediakan Informasi Publik Di Kota Salatiga. Journal Of Public Policy And Management Review, 1–23.
B, A., & Fatahilah, A. (2019). Koordinasi Pemerintahan Dalam Mewujudkan Tertib Administrasi Penduduk Rentan Di Kota Palu Provinsi Sulawesi Tengah. Jurnal Registratie, 1.
Begum, M. M., & Momen, M. N. (2019). Coordination and Effective Governance. Global
Encyclopedia of Public Administration, Public Policy, and Governance, 1–6.
Falahah, Kusumasari, T. F., & Santoso, A. F. (2017). Framework for Measuring Readiness of Satu Data Indonesia (SDI) Implementation. Atlantis Press, 207.
Firmansyah, R., Mangngasing, N., & Sussanti. (2022). Koordinasi Pendidikan Masyarakat Pada Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat Kana Mapande Kota Palu. Paradigma, 1(2), 109–128.
Hardani, Auliya, N. H., Andriani, H., Fardani, R. A., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Istiqomah, R. R. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitaif. In Metode Penelitian Kualitatif&Kuantitaif (Vol. 53, Issue 9). CV. Pustaka Ilmu Group Yogyakarta.
Peraturan Badan Pusat Statistik No 4 Tahun (2020) tentang Petunjuk Teknis Standar Data Statistik.
Peraturan Daerah Wali Kota Padang Nomor 40 Tahun (2021) tentang Penyelenggaraan Satu Data Indonesia.
Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 39 Tahun (2019) tentang Satu Data Indonesia. Jakarta: Kementerian Sekretariat Negara Birokrasi Republik Indonesia.
Perwali padang no 81 tahun (2020) tentang kedudukan, susunan organisasi, tugas dan tata kerja dinas komunikasi dan informatika.
Thompson, N., Ravindran, R., & Nicosia, S. (2015). Government data does not mean data governance: Lessons learned from a public sector application audit. Elsevier, 4C.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yori Azizah, Iip Permana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal is based on the work at https://villages.pubmedia.id/index.php/villages under license from Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. You are free to:
- Share – copy and redistribute the material in any medium or format.
- Adapt – remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms, which include the following:
- Attribution. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- ShareAlike. If you remix, transform or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Information for authors
The author should be aware that by submitting an article to this journal, the article's copyright will be fully transferred to Jurnal Administrasi Pemerintahan Desa. Authors are allowed to resend their manuscript to other journals or intentionally withdraw the manuscript only if both parties (Jurnal Administrasi Pemerintahan Desa and Authors) have agreed on the issue. Once the manuscript has been published, authors are allowed to use their published article under Jurnal Administrasi Pemerintahan Desa copyrights.
All authors are required to deliver the agreement of license transfer once they submit the manuscript to Jurnal Administrasi Pemerintahan Desa. By signing the agreement, the copyright is attributed to this journal to protect the intellectual material for the authors. Authors are allowed to share, copy and redistribute the material in any medium and in any circumstances.
• Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA)
Jurnal Administrasi Pemerintahan Desa is licensed under an International License